' Selamat melayari blog KEMAS Sekijang, Semoga ianya dapat memberi sedikit sebanyak informasi kepada anda semua tentang KEMAS kawasan Sekijang dan akan dapat melihat sebahagian aktiviti yang dianjurkan oleh KEMAS Sekijang untuk pengetahuan masyarakat Sekijang,

terima kasih diatas sokongan anda semua '

Rabu, Ogos 04, 2010

PRO KONTRA GURU BERPOLITIK

Sekadar Hiasan
Penglibatan guru dalam politik tentunya ada implikasi positif mahu pun negatif yang tersendiri. Dari sudut positif, keputusan ini sejajar dengan amalan demokrasi serta peruntukan Perlembagaan yang memberikan hak kepada setiap warganegara untuk melibatkan diri dalam parti politik dalam negara.

Selain itu, para guru juga boleh memberi satu nafas baru dalam senario politik kepartian dalam. Keputusan ini juga memberi lebih pilihan kepada ahli parti serta rakyat untuk memilih pemimpin mereka agar benar-benar layak mewakili suara akar umbi serta berintegriti.

Dari sudut negatifnya pula, penglibatan guru dalam parti politik boleh menimbulkan suasana tidak harmoni sama ada di sekolah atau pun dalam masyarakat.

Cuba bayangkan apa akan berlaku jika seorang cikgu yang mengajar subjek Sejarah, menyatakan bahawa mata pelajaran Sejarah yang diajar itu tidak berasaskan fakta dan hanya untuk mempropaganda pemerintah semata-mata.

Sebagai contoh pejuang kemerdekaan sebenar bukannya Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj sebaliknya Ibrahim Hj. Yaacob, Ahmad Boestamam, Dr. Burhanuddin Al-Helmi dan rakan-rakan mereka. Bukankah celaru namanya jika lain dalam buku teks, lain pula yang disyarah oleh para guru.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails