' Selamat melayari blog KEMAS Sekijang, Semoga ianya dapat memberi sedikit sebanyak informasi kepada anda semua tentang KEMAS kawasan Sekijang dan akan dapat melihat sebahagian aktiviti yang dianjurkan oleh KEMAS Sekijang untuk pengetahuan masyarakat Sekijang,

terima kasih diatas sokongan anda semua '

Isnin, November 01, 2010

Wajib lulus Sejarah pupuk jati diri

KEPUTUSAN Kementerian Pelajaran menjadikan mata pelajaran Sejarah sebagai subjek wajib lulus dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) adalah satu langkah yang tepat.


Pada pendapat saya, pelajar kini hanya menganggap mata pelajaran Sejarah sebagai subjek pelengkap dalam SPM dan tidak menghayati kepentingan subjek ini.

Sebenarnya, mata pelajaran ini adalah sangat penting dalam membentuk jati diri seseorang warga negara Malaysia. Menerusi mata pelajaran ini, kita dapat mengingati tarikh dan saat penting dalam perjuangan untuk pembentukan Malaysia yang kita semua sayangi. Dalam pemerhatian saya, tidak ramai pelajar yang dapat mengingati punca negara kita dijajah, kesan diterima rakyat ketika ditentang komunis dan kepentingan Perlembagaan Persekutuan.


Dapatlah disimpulkan jika penerapan mata pelajaran Sejarah ini dilakukan dengan berkesan, tidak mustahil pada masa akan datang, Malaysia dapat melahirkan rakyat lebih patriotik dan bersemangat nasionalisme tinggi.

Oleh itu, keputusan Kementerian Pelajaran ini haruslah disambut baik kerana sejarah penting dan perlu dikenang untuk kekalkan keharmonian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails