' Selamat melayari blog KEMAS Sekijang, Semoga ianya dapat memberi sedikit sebanyak informasi kepada anda semua tentang KEMAS kawasan Sekijang dan akan dapat melihat sebahagian aktiviti yang dianjurkan oleh KEMAS Sekijang untuk pengetahuan masyarakat Sekijang,

terima kasih diatas sokongan anda semua '

Isnin, November 29, 2010

MENDAULATKAN BAHASA KEBANGSAAN

Tan Sri Hussein Ahmad dan Datuk Dr. Firdaus Abdullah, kedua-duanya mengaku dan sedih dengan sikap orang ramai yang jelas meminggirkan dan mengabaikan Bahasa Kebangsaan. Apa dah jadi dengan bahasa kebangsaan kita ini?

Dalam keadaan orang Melayu masih memegang pucuk pimpinan negara pun, kita tidak dapat mempertahankan bahasa ini. Cuba bayangkan pada masa akan datang jika kaum lain memegang pucuk pimpinan negara.

Memang tak boleh nak bayangkan apa akan terjadi kepada nasib bahasa Melayu. Tolonglah wahai pemimpinku, buatlah sesuatu sebelum nasi menjadi bubur.

Jangan undur ke belakang sehingga kita sanggup menjadikan bahasa Inggeris untuk bahasa sains dan teknologi. Mengapa kita tidak sanggup meneruskan usaha-usaha murni pemimpin dahulu yang mendaulatkan bahasa kebangsaan dengan cara memperkenalkan istilah dan terjemahan pelbagai bidang ilmu baik sains, matematik, ekonomi, sejarah dan teknologi sehingga mewujudkan UKM dan penggunaan bahasa perantaraan bahasa Melayu dalam semua kursus yang ditawarkan oleh IPTA?.

Jika dilihat dari segi perjuangan mendaulatkan bahasa kebangsaan ini, bukan sahaja orang Melayu yang sanggup memperjuangkan bahasa kebangsaan malahan kaum lain yang terpelajar pun mahu bahasa kebangsaan ini terutama untuk tujuan perpaduan rakyat. Lihatlah usaha Dr, Ridhuan Tee Abdullah, Prof. Datuk Koh Kay Kim, Prof. Dr. Teo Kok Seong, Dr. Lim Swee Tin dan lain-lainnya.

Dengarlah rintihan kami yang berusaha mendaulatkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan. Harapan saya pemimpin negara sedar dan dapat melaksanakan peraturan dan undang-undang sedia ada agar dapat mendaulatkan bahasa kebangsaan. Insya-allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails