' Selamat melayari blog KEMAS Sekijang, Semoga ianya dapat memberi sedikit sebanyak informasi kepada anda semua tentang KEMAS kawasan Sekijang dan akan dapat melihat sebahagian aktiviti yang dianjurkan oleh KEMAS Sekijang untuk pengetahuan masyarakat Sekijang,

terima kasih diatas sokongan anda semua '

Rabu, November 10, 2010

Subjek baru Terjemahan al-Quran

Mata pelajaran baru, Terjemahan al-Quran mungkin akan mula diperkenalkan sebagai subjek yang diajar di seluruh sekolah agama negeri mulai tahun depan.

Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman berkata, perkara itu dicadangkan dalam Bajet Negeri 2011 sebagai usaha kerajaan memastikan setiap murid tidak sekadar khatam al-Quran, tetapi juga dapat memahami makna ayat-ayat yang mereka baca.

Dengan adanya mata pelajaran baru ini, ia dapat mendidik anak-anak kita bukan setakat boleh membaca al-Quran, malah memahami huraianya sekali.

Abdul Ghani berkata, pelaksanaan mata pelajaran baru itu akan dijalankan secara berperingkat-peringkat yang dimulakan dengan murid tahun empat. Murid-murid darjah empat perlu membaca 10 juzuk pertama al-Quran serta terjemahannya.

Darjah lima baca 10 juzuk berikutnya serta terjemahannya manakala darjah enam 10 juzuk akhir beserta terjemahannya.

Sementara itu, beliau turut mencadangkan supaya azan di masjid dan surau di seluruh negeri ini diseragamkan dengan menjadikan alunan azan di Madinah sebagai rujukan.

"Azan di seluruh negeri perlu diseragamkan kerana ia dapat memperkukuhkan dan melambangkan kekuatan dan perpaduan umat Islam di negeri ini," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails