' Selamat melayari blog KEMAS Sekijang, Semoga ianya dapat memberi sedikit sebanyak informasi kepada anda semua tentang KEMAS kawasan Sekijang dan akan dapat melihat sebahagian aktiviti yang dianjurkan oleh KEMAS Sekijang untuk pengetahuan masyarakat Sekijang,

terima kasih diatas sokongan anda semua '

Selasa, Jun 22, 2010

SATU KAJIAN PERLU DILAKUKAN

Cadangan pemansuhan langkah tepat

KUALA LUMPUR 21 Jun – Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) menyokong cadangan memansuhkan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR) yang disifatkan sebagai langkah tepat bagi melahirkan modal insan holistik.

Bagaimanapun pada masa sama terdapat juga NGO yang berharap pemansuhan itu tidak melibatkan UPSR kerana menganggap peperiksaan itu penting sebagai proses peralihan sebelum seseorang murid melangkah ke sekolah menengah.

Presiden Pertubuhan Persekutuan Belia India Malaysia (Prima), AP Raja Retinam berkata, cadangan memansuhkan UPSR dan PMR dilihat mampu memberi peluang kepada pelajar untuk meningkatkan kemahiran mereka.

‘‘Cadangan itu amat sesuai dan ia perlu dilaksanakan segera kerana sistem pembelajaran kini terlalu berorientasikan peperiksaan.

‘‘Apabila dua peperiksaan itu dimansuhkan ia dapat memberi peluang yang seimbang terutamanya mereka yang kurang cemerlang dalam akademik untuk menonjolkan diri dalam aspek kepimpinan dan sahsiah,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

.

Sementara itu, Setiausaha Gagasan Pendidikan Melayu Malaysia (Gagasan), Syed Anuar Syed Mohamad berpendapat, adalah wajar sekiranya pemansuhan itu hanya melibatkan PMR sahaja dan bukannya UPSR.

‘‘UPSR perlu diteruskan, ia sebagai transisi kepada pelajar sebelum ke sekolah menengah. Gagasan juga berpendapat aliran sekolah vokasional perlu diwujudkan lebih awal iaitu di tingkatan satu lagi dan bukan di tingkatan empat seperti mana sekarang,” katanya.

Presiden Persatuan Pengguna Subang dan Shah Alam, Selangor (CASSA), Datuk Dr. Jacob George juga menyokong cadangan kerajaan memansuhkan kedua-dua peperiksaan itu.

Katanya, sistem pendidikan yang tidak berorientasi sepenuhnya peperiksaan mampu memperkasa pelajar dalam aspek kemahiran tambahan.

‘‘Saya fikir langkah pemansuhan itu tepat kerana ia mampu meningkatkan perkembangan modal insan bagi melahirkan pelajar bermotivasi,’’ jelasnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails