' Selamat melayari blog KEMAS Sekijang, Semoga ianya dapat memberi sedikit sebanyak informasi kepada anda semua tentang KEMAS kawasan Sekijang dan akan dapat melihat sebahagian aktiviti yang dianjurkan oleh KEMAS Sekijang untuk pengetahuan masyarakat Sekijang,

terima kasih diatas sokongan anda semua '

Rabu, Jun 09, 2010

Budi Bahasa Budaya Kita


Pantun Budi

Dari Daik pulang ke Daik
Sehari-hari berkebun pisang
Budi baik dibalas baik
Dalam hati dikenang orang

Tanam lenggun tumbuh kelapa
Terbit bunga pucuk mati
Budi tuan saya tak lupa
Sudah terpaku di dalam hati

Terkenang-kenang air laut
Sampan kolek mudik ke tanjung
Hati terkenang mulut menyebut
Budi baik rasa nak junjung

Kapal belayar dari Arakan
Ambil gaji jadi jemudi
Mati ikan kerana umpan
Mati saya kerana budi

Burung serindit terbang melayang
Mari hinggap diranting mati
Bukan ringgit dipandang orang
Budi bahasa rangkaian hati


Kini kita bergerak untuk mengutip kembali warisan yang sangat berharga. Kempen Budi Bahsa Budaya Kita adalah satu gelombang yang diharap akan dapat mengembalikan rakyat kepada asas hidup berbudaya di negara kita.

Kempen Budi Bahasa Budaya Kita adalah sepenting dan sebesar Wawasan 2020, destinasi impian yang menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara industri, cuba lihat kembali cabaran-cabaran Wawasan 2020 menjadi negara maju dalam acuan budaya kita.

Nilai-nilai murni yang perlu diterapkan dari peringkat yang paling rendah, terutamanya sedari kanak-kanak perlu dilakukan dari semua peringkat, terutamannya bermula dari rumah, peranan ibu-bapa sangat peting dalam bentuk perilaku akhlak murni berbudi-bahasa.

Antara nilai-nilai murni yang boleh dipupuk dikalangan semua masyarakat adalah 'Senyuman Ikhlas & Mengucapkan Terima Kasih'. Merupakan budi bahasa yang paling asas.. melemparkan senyuman dan mengucapkan terima kasih, masih sukar dilihat dalam masyarakat ini. Kita boleh biasakan mengucapkan dan meleparkan senyuman ikhlas dikalangan kita, dirumah, sekolah, pejabat atau dimana-mana sahaja. Mudah!




Semoga dapat menyemarakkan dan menyemai semula budi-bahasa dan nilai-nilai murni ke dalam jiwa setiap rakyat Malaysia. Kempen ini diharap dapat memperkukuh kembali kekuatan peribadi dan jati diri setiap individu. Tidak ada gunanya jika masyarakat Malaysia kaya dari segi kebendaan tapi muflis dari segi keperibadian.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails