' Selamat melayari blog KEMAS Sekijang, Semoga ianya dapat memberi sedikit sebanyak informasi kepada anda semua tentang KEMAS kawasan Sekijang dan akan dapat melihat sebahagian aktiviti yang dianjurkan oleh KEMAS Sekijang untuk pengetahuan masyarakat Sekijang,

terima kasih diatas sokongan anda semua '

Jumaat, Julai 30, 2010

MANAFAATKAN PELUANG PENDIDIKAN

Datuk Seri Najib Tun Razak mengajak generasi muda terutama di kalangan pelajar supaya menggunakan segala peluang yang disediakan kerajaan dalam bidang pendidikan bagi mencapai kecemerlangan masing-masing.

Perdana Menteri berkata, segala peluang yang diperolehi itu merupakan manifesto jelas bahawa kerajaan sentiasa sedia membantu golongan itu mencapai kejayaan melalui peluang-peluang yang luas dalam bidang pendidikan.

"Baru-baru ini saya umumkan bahawa semua pelajar cemerlang dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) layak menerima biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) tanpa mengira kaum.

"Ini adalah kerajaan yang akan mendengar apa yang diperlukan oleh rakyat dan saya percaya bahawa semua bersetuju bahawa pendekatan meritokrasi ini membuktikan bahawa saya dan barisan kepimpinan saya amat serius dalam melakukan transformasi yang selari dengan gagasan 1Malaysia," katanya di dalam blog www.1Malaysia. com.my.

Najib berkata, pada masa sama, dasar meritokrasi yang diamalkan itu juga membolehkan pelajar yang tidak berkemampuan dan kurang cemerlang turut berpeluang melanjutkan pelajaran mereka ke peringkat lebih tinggi.

"Sebagai contoh pelajar miskin mungkin tidak mencapai keputusan cemerlang tetapi dengan peluang yang disediakan kerajaan, mereka masih boleh mencapai kejayaan jika diberi peluang.

"Ini jelas menunjukkan bahawa apabila kita memberi peluang yang baik kepada pelajar-pelajar ini, sudah pasti mereka mampu untuk berjaya," katanya.

Beliau berkata, kerajaan dalam masa yang sama turut mengatur inisiatif lain bagi membuka lebih banyak peluang pendidikan kepada pelajar-pelajar di negara ini.

"Sebahagian simpanan yang kerajaan perolehi daripada pengurangan subsidi baru-baru ini akan turut disalurkan kepada lebih banyak peluang- peluang dalam bidang pendidikan," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails