' Selamat melayari blog KEMAS Sekijang, Semoga ianya dapat memberi sedikit sebanyak informasi kepada anda semua tentang KEMAS kawasan Sekijang dan akan dapat melihat sebahagian aktiviti yang dianjurkan oleh KEMAS Sekijang untuk pengetahuan masyarakat Sekijang,

terima kasih diatas sokongan anda semua '

Ahad, Jun 13, 2010

TAHNIAH DAN SELAMAT DATANG KE KEMAS


500 lulusan diploma mengajar TABIKA Ogos


PUTRAJAYA: Kira-kira 500 tenaga pengajar berkelulusan diploma akan mula mengajar di Taman Bimbingan Kanak-Kanak (TABIKA) Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS) seluruh negara mulai Ogos ini, selaras dengan hasrat kerajaan untuk memperkenalkan pendidikan formal seawal usia lima tahun dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMKe-10).

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, berkata langkah itu adalah sebahagian daripada program bagi memberi tahap pendidikan cemerlang kepada murid prasekolah di negara ini.

Beliau berkata, KEMAS juga akan mengambil tenaga pengajar yang mempunyai kelulusan ijazah pada masa depan.
"Tenaga pengajar yang berkelulusan diploma itu sebahagian usaha kita untuk tidak hanya bergantung dengan tenaga pengajar yang berkelulusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) kerana dengan lonjakan ilmu yang lebih tinggi, mutu sistem pengajaran prasekolah dapat dipertingkatkan.

"Kementerian ini juga mendapat kerjasama Kementerian Pelajaran dalam merancang penambahan bilangan tenaga pengajar yang berkualiti," katanya selepas menyerahkan surat tawaran biasiswa kepada enam pelajar Orang Asli untuk menyambung pelajaran di luar negara, di sini, semalam.

Enam pelajar Orang Asli itu mendapat tawaran MARA untuk mengikuti kelas persediaan selama dua tahun sebelum dihantar ke beberapa negara seperti Australia, New Zealand dan India bagi mengikuti jurusan kejuruteraan, perubatan, perakaunan dan kejuruteraan kimia.

Mohd Shafie berkata, KEMAS juga perlu mengguna pakai proses pembelajaran yang sesuai dan ideal bagi kategori umur lima tahun.
Mengenai program pendidikan bagi Orang Asli, Mohd Shafie berkata, pihaknya akan menambah lebih ramai anak Orang Asli untuk melanjutkan pelajaran di institut pengajian tinggi (IPT) tempatan dan luar negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails