' Selamat melayari blog KEMAS Sekijang, Semoga ianya dapat memberi sedikit sebanyak informasi kepada anda semua tentang KEMAS kawasan Sekijang dan akan dapat melihat sebahagian aktiviti yang dianjurkan oleh KEMAS Sekijang untuk pengetahuan masyarakat Sekijang,

terima kasih diatas sokongan anda semua '

Selasa, Jun 15, 2010

KEMAS PELUPUR PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK


2,500 Tabika dalam tiga tahun

Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah terima dana RM500j

TANJUNG MALIM: Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah akan membina 2,500 Tabika dalam tempoh tiga tahun bermula tahun ini bagi meningkatkan kemasukan kanak-kanak berusia lima dan enam tahun ke sekolah.

Menterinya, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, berkata kementerian itu menerima dana hampir RM500 juta menerusi Bidang Keberhasilan Utama Nasional (NKRA) untuk tujuan berkenaan.

Beliau berkata, peruntukan RM98 juta sudah diterima untuk mewujudkan 500 Tabika tahun ini.

“Bakinya sebanyak RM200 juta untuk membina 1,000 Tabika pada tahun depan dan jumlah yang sama pada 2012,” katanya kepada pemberita selepas menyampaikan hadiah Hari Potensi Tabika Kemas Peringkat Kebangsaan 2010 di Behrang, dekat sini, semalam.

Mohd Shafie berkata, kebanyakan Tabika baru berkenaan akan dibina di luar bandar dan pinggir bandar, terutama di kawasan yang belum ada tadika swasta dan prasekolah di sekolah kebangsaan.

Katanya, kini ada 8,500 Tabika Kemas di seluruh negara dengan 190,000 kanak-kanak.

Beliau berkata, pembinaan 2,500 Tabika baru itu akan membuka kira-kira 5,000 peluang pekerjaan sebagai guru pendidikan awal kanak-kanak.
“Mereka yang berminat untuk memohon sebagai guru Tabika Kemas perlu mempunyai lima kredit dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

“Guru akan diberi latihan untuk mendapat Diploma Perguruan Malaysia ,” katanya.

Mohd Shafie berkata, seramai 256 guru Tabika Kemas lulusan Diploma Perguruan Malaysia sudah dilantik ke Gred S27.

Katanya, seramai 257 lagi guru akan tamat diploma masing-masing hujung bulan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails