' Selamat melayari blog KEMAS Sekijang, Semoga ianya dapat memberi sedikit sebanyak informasi kepada anda semua tentang KEMAS kawasan Sekijang dan akan dapat melihat sebahagian aktiviti yang dianjurkan oleh KEMAS Sekijang untuk pengetahuan masyarakat Sekijang,

terima kasih diatas sokongan anda semua '

Rabu, September 22, 2010

SPR DICADANG UPAH EJEN DAFTAR PEMILIH


Saya ingin mencadangkan supaya pihak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mewujudkan ejen pendaftar di setiap daerah dan kawasan.

Ejen yang diberi komisen dengan setiap pendaftar pemilih pengundi baru. Sebagai contoh setiap borang pengundi baru dibayar RM20.

Ini akan memudahkan lagi pihak SPR dan akan dapat mengubah peratusan pengundi setiap bulan.

Bagi orang Melayu, terutama yang belum daftar mengundi (berumur antara 21 tahun-33 tahun), mereka ini sering mengambil sikap sambil lewa, jika diberi peluang saya ingin menjadi ejen dan saya percaya dapat mendaftarkan kawan-kawan saya yang belum pernah mengundi.

Ini akan memudahkan urusan pendaftaran. Saya sering terbaca dalam akhbar mengenai orang Melayu yang belum mendaftar dan jumlahnya adalah cukup banyak, sedangkan mereka adalah penduduk asal negara ini.

Masa depan negara adalah di tangan kita. Kita perlu memandang jauh ke hadapan seperti 20 tahun akan datang di manakah kita semasa itu dan siapa yang akan mentadbir negara?

Saya percaya dengan adanya sistem "jualan langsung" ini, jumlah pengundi baru adalah lebih aktif.

Pada masa ini, saya ingin bertanya:

* Adakah pihak SPR boleh berada di setiap kampung (rata-rata penduduknya kurang peka pada IT)?

* Adakah pihak SPR boleh menyampaikan maklumat pada setiap lapisan masyarakat?

* Adakah pihak SPR boleh mendaftarkan pengundi baru dengan mempromosikan SPR? (kebiasaanya saya lihat kakitangan SPR hanya buka meja, bunting, dan sebuah komputer dan duduk menunggu).

Maka, dengan dunia moden seperti sekarang "ejen langsung" adalah jawapan yang tepat. Saya benar-benar berminat jika ia dapat dilaksanakan.

Kakitangan pendaftar SPR sekarang ini boleh menjadi ketua@penyelia bagi urusan semakan borang-borang pendaftar baru dari ejen dengan hanya duduk dari pejabat dan sebuah computer untuk pantauan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails