' Selamat melayari blog KEMAS Sekijang, Semoga ianya dapat memberi sedikit sebanyak informasi kepada anda semua tentang KEMAS kawasan Sekijang dan akan dapat melihat sebahagian aktiviti yang dianjurkan oleh KEMAS Sekijang untuk pengetahuan masyarakat Sekijang,

terima kasih diatas sokongan anda semua '

Rabu, September 29, 2010

CEMERLANG MELALUI VOKASIONAL

Saya menyokong penuh cadangan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mahukan pendidikan vokasional dimulakan dari awal. Ini kerana pelajar yang diberi pengajaran di sekolah mempunyai tahap penerimaan pembelajaran yang berbeza. Ada pelajar yang boleh mengikuti akademik dengan cemerlang dan ada pelajar yang tidak dapat mengikutinya.

Pelajar yang tidak dapat mengikuti pelajaran ini akan merasa tersisih dan merasakan diri mereka tidak diperlukan walaupun dalam diri pelajar-pelajar ini ada kebolehan lain yang perlu digilap dan disemai. Mereka mempunyai kemahiran tangan pemberian Allah yang amat berguna.

Kerana itulah saya amat menyokong saranan Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran agar pendidikan vokasional dimulakan selepas sahaja pelajar tamat peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR). Ini kerana pihak guru sudah tentu dapat melihat pencapaian pelajar mereka selama enam tahun di sekolah rendah, dan tahap pencapaian pelajar yang memerlukan mereka kepada pendidikan vokasional sudah dikenalpasti. Pelajar yang lemah dalam akademik perlu disarankan mengikuti pelajaran vokasional.

Pendidikan vokasional ini akan menjadikan pelajar yang tidak cemerlang akademik menumpukan kepada apa yang mereka minati. Memupuk minat pelajar seawal ini akan banyak memberi kesan positif, antaranya:

* Mengurangkan masalah disiplin pelajar yang tidak berminat dengan akademik.
* Membolehkan pelajar mendapat pengetahuan dan pengalaman pada usia muda.
* Membolehkan pelajar merekacipta benda baru.
* Menambahkan bilangan tenaga mahir negara yang berkualiti dan sesuai dengan perkembangan industri.
* Membantu menjadikan Malaysia negara maju dan produktif.
* Mengurangkan pergantungan kepada tenaga kerja dari negara luar.

Saya ingin mencadangkan kelas pendidikan vokasional dilaksanakan dalam tiga kategori, iaitu Kelas Vokasional Junior, Kelas Vokasional Senior dan Kelas Vokasional Lanjutan.

Kelas Vokasional Junior adalah untuk pendidikan yang diberi di awal tingkatan satu hingga ke tingkatan tiga dalam bentuk vokasional umum. Semua pelajar akan belajar semua bidang vokasional iaitu elektrik, mekanikal dan awam.

Pada peringkat ini, pelajar sudah dapat menilai minat sebenar mereka dalam bidang apa. Pelajar-pelajar ini juga perlu kerap dibawa melawat ke industri supaya mereka tahu hala tuju minat mereka.

Jadi apabila mereka berada di tingkatan empat, mereka telah mempunyai pelbagai kemahiran asas yang diperoleh dari tingkatan satu, dua dan tiga. Setelah mereka faham dengan diberi penerangan yang jelas oleh guru, apabila di tingkatan empat pelajar ini sudah boleh membuat pengkhususan bidang apa yang akan diceburi untuk masa depan. Di sini akan berlaku peningkatan pengetahuan dan kemahiran vokasional yang ketara apabila mereka membuat pengkhususan dalam tingkatan empat dan lima.

Kelas Vokasional Senior pula untuk pelajar tingkatan empat dan lima mengikuti pengkhususan yang mereka minat dengan penekanan 70 peratus secara praktikal dan 30 peratus teori berhubung kursus yang diikuti.

Kelas Vokasional Lanjutan pula untuk memberikan pendidikan lanjutan selama setahun kepada pelajar untuk menyediakan mereka memasuki alam pekerjaan. Apabila pelajar ini keluar dari sekolah vokasional, mereka perlu diberi pengiktirafan yang tinggi dengan sijil atau sijil lanjutan yang setaraf sijil politeknik atau diploma.

Saya melihat anak-anak saya yang belajar di sekolah menengah vokasional kini berjaya dalam bidang masing-masing. Ini kerana semasa di sekolah mereka mendapat pengetahuan dan kemahiran yang sebenar. Anak-anak saya juga dibawa melawat ke industri berkaitan semasa mereka berada di sekolah vokasional.

Oleh itu saya ingin mencadangkan agar ada industri atau syarikat-syarikat besar menjadikan sekolah-sekolah vokasional sebagai anak angkat dalam hubungan ‘menang-menang’. Ini membolehkan industri mengambil pelajar lepasan sekolah vokasional dan sekolah pula mendapat pengetahuan baru seiring dengan perubahan teknologi.

Saya berharap saranan Timbalan Perdana Menteri itu akan segera diambil perhatian sekali gus dipraktik oleh Kementerian Pelajaran agar kita menjadi negara maju dengan tenaga pakar yang dikeluarkan oleh sekolah vokasional kita sendiri.

Saya yakin kita boleh melakukannya kerana sekolah vokasional dengan guru-gurunya yang mempunyai pelbagai kemahiran banyak mengeluarkan modal insan yang pada mulanya tidak diperlukan di sekolah akademik/harian biasa. Keluaran sekolah vokasional inilah sekarang yang banyak membantu membangunkan negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails