' Selamat melayari blog KEMAS Sekijang, Semoga ianya dapat memberi sedikit sebanyak informasi kepada anda semua tentang KEMAS kawasan Sekijang dan akan dapat melihat sebahagian aktiviti yang dianjurkan oleh KEMAS Sekijang untuk pengetahuan masyarakat Sekijang,

terima kasih diatas sokongan anda semua '

Selasa, September 07, 2010

ORANG MELAYU MESTI TAHU HAKNYA

Orang Melayu hari ini sedang menghadapi gelora politik yang dicetuskan oleh bukan Melayu. Terpulanglah kepada orang Melayu untuk menghadapi isu yang penting ini. Usaha ke arah penyatuan Melayu, dari segi politik, ekonomi dan sosial sangat penting ke arah memperkasakan semula kekuatan orang Melayu dalam semua bidang ini.

Orang Melayu akan terus mempertahankan dan mengekalkan hak orang Melayu khususnya berkaitan agama Islam, bahasa dan budaya. Titik tolak pertemuan ke arah persetujuan antara yang menjadi hak orang Melayu seharusnya dipertahankan.

Demikian ditegaskan Presiden Persatuan Bekas Wartawan Berita Harian Malaysia (PBWBHM), Dr Alias Mohamed pada Majlis Meraikan 25 Jemaah Haji Umrah Ramadan 2010 dan Pidato “Orang Melayu Dan dasar Ekonomi Baru” di Hotel Armada, Petaling Jaya baru-baru ini.

Menurutnya, persatuan PBWBHM akan menyokong kuat semua usaha untuk mengekalkan status quo, malah untuk memperkukuhkan lagi Hak-Hak Istimewa Orang Melayu dengan cara apa sekalipun.

Menurutnya, rangka masa atau tempoh pelaksanaan (time frame) Dasar Ekonomi Baru (DEB) ialah sehingga 1990. DEB kemudian diikuti oleh Dasar Pembangunan Nasional atau NDP yang mensasarkan Wawasan 2020. Pada ketika itu, iaitu kira-kira 10 tahun akan datang, Malaysia dianggarkan telah mencapai taraf pembangunan dunia secara umum. Asas ekonomi yang berdasarkan perpaduan kaum pada masa itu mestilah ekonomi yang telah maju.

Namun, katanya dalam sebuah negara berbilang kaum, bahasa dan budaya, kemajuan dalam ekonomi bukanlah satu-satunya ukuran tentang tahap perpaduan yang boleh dicapai di negara tersebut. Keseimbangan ekonomi penting bagi mengukuhkan perpaduan dalam sesebuah negara maju.

Sementara menurut Bekas Ketua Pengarah PORLA, Abdul Rahim Zain, orang Melayu mesti mempunyai ilmu untuk menguatkan kedudukan mereka dalam bidang politik, ekonomi, sosial dan budaya. Orang Melayu dan pemimpin Melayu harus bangkit menilai keupayaan dan peranan supaya usaha memajukan orang Melayu menghasilkan kesan yang kukuh, di samping hidup dalam harmoni dalam masyarakat berbilang kaum.

“Orang Melayu seharusnya mengetahui hak-hak mereka dan mempertahankan melalui kekuatan ilmu pengetahuan dan sentiasa bersatu dalam melaksanakan apa sahaja agenda yang baik untuk kepentingan bangsanya,” katanya.

Beliau mengharapkan semua orang Melayu di peringkat pemimpin atasan, pemimpin pertengahan dan rakyat bawahan bersatu dalam menggembleng kekuatan ekonomi dan memahami apa juga dasar yang dilaksanakan kerajaan. Perkembangan di bidang sosioekonomi, industri, pengurusan, dan politik mestilah difahami dan direbut bagi kemajuan hidup.

Presiden Pertubuhan Mantan Wakil Rakyat UMNO (Pakku), Tan Sri Adam Kadir pula menyarankan, setiap badan atau pertubuhan, khususnya badan korporat, bagi membantu orang Melayu mestilah mereka yang benar-benar layak dan memahami masalah orang Melayu bagi mengatasi permasalahan tersebut sehingga ke akar umbi.

Sehubungan itu, orang Melayu mestilah terus berusaha memperkuatkan kedudukan ekonomi dan memperbaiki kesilapan-kesilapan yang telah berlaku dalam bidang ekonomi. Mendalami ilmu ekonomi dan berusaha mempertingkatkan ekonomi akan dapat membanteras kemiskinan dalam kalangan orang Melayu serta berusaha meningkatkan peratus pencapaian dalam ekonomi negara

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails