' Selamat melayari blog KEMAS Sekijang, Semoga ianya dapat memberi sedikit sebanyak informasi kepada anda semua tentang KEMAS kawasan Sekijang dan akan dapat melihat sebahagian aktiviti yang dianjurkan oleh KEMAS Sekijang untuk pengetahuan masyarakat Sekijang,

terima kasih diatas sokongan anda semua '

Selasa, Julai 13, 2010

PELAJAR MELAYU HARUS BERDIKARI

Penghargaan harus diberikan kepada kerajaan Malaysia menerusi YAB. Datuk Seri Najib Razak, kerana membuat pengumuman tepat berhubung pemberian biasiswa JPA kepada pelajar cemerlang yang mendapat 9A+ dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tidak mengira kaum, tanpa mengikut kuota atau merit.

Ini bermakna berita baik kepada pelajar itu sendiri kerana semua yang cemerlang dengan keputusan 9A+ dijamin mendapatkannya dan tidak perlu dibimbangkan lagi. Pihak tertentu atau pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang masih tidak puas hati dengan kaedah sebegini perlu akur kerana cara begini adalah yang terbaik dan dapat memuaskan sesiapa saja. Jadi, tidak perlu dipertikaikan atau dipanjangkan lagi isu yang mudah ini.

Untuk menentukan pelajar sama ada layak melanjutkan pengajian di luar atau dalam negara, biar JPA menentukannya. Jika semua hendak dilayan memang susah kerana lumrahnya manusia tiada akan merasa puas sampai bila-bila.

Mereka ini sepatutnya bersyukur dan jangan cuba mengeruhkan keadaan kerana tiada siapa yang akan berasa rugi dalam pemberian sebegini. Janganlah dirisaukan sangat mengenai pelajar Melayu atau Bumiputera kerana setakat ini kecemerlangan mereka melebihi kuota.

Melayu kini bukan lagi Melayu seperti 30 tahun dulu tetapi Melayu yang berdaya saing dan hebat-hebat belaka. Mereka bukan saja cemerlang di peringkat SPM tetapi juga di pusat pengajian tinggi serta dalam kerjaya hingga ramai sudah berjaya.

Biarkanlah pelajar atau remaja Melayu berdikari dan berdiri sama tinggi dengan kaum lain untuk mencapai cita-cita memajukan lonjakan bangsa setaraf atau sehebat kaum lain dan tidaklah perlu ‘dimanjakan’ sangat.

Ibarat pokok yang kita tanam dalam rumah dan kita jaga secukupnya, tidak sama segar dan subur pokok yang kita tanam di luar laman rumah walaupun disinari panas terik matahari dengan angin kencang serta curahan hujan yang tidak menentu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails