' Selamat melayari blog KEMAS Sekijang, Semoga ianya dapat memberi sedikit sebanyak informasi kepada anda semua tentang KEMAS kawasan Sekijang dan akan dapat melihat sebahagian aktiviti yang dianjurkan oleh KEMAS Sekijang untuk pengetahuan masyarakat Sekijang,

terima kasih diatas sokongan anda semua '

Rabu, Oktober 27, 2010

DIDIKLAH ANAK IKUT CARA RASULULLAH

Sering diperkatakan adalah tanggungjawab sama ada ibu kepada anak atau anak terhadap orang tuanya. Tanggungjawab pula akan dikaitkan dengan keperluan harian merangkumi makan, minum, perbelanjaan dan kasih sayang.

Namun, jarang sekali diperkatakan mengenai hak serta kewajipan yang dimiliki anak sejak dalam kandungan, apabila baru dilahirkan seterusnya meniti fasa perubahan daripada kanak-kanak, remaja hingga dewasa.

Pendedahan mengenai hak serta kewajipan ini sebenarnya menjadi pemula kepada bagaimana ibu bapa perlu membesarkan anak mereka kerana melalui kefahaman berdasarkan nas al-Quran dan hadis, pelaksanaan tanggungjawab menjadi lebih bermakna.

Gaya Rasulullah mendidik menampilkan kelainan apabila membincangkan hukum dan hak yang ditetapkan kepada anak kerana di sebalik setiap hukum terkandung prinsip dasar pendidikan yang penting.

Nafkah sebagai contoh, adalah tugas diamanahkan kepada bapa dan bagi memastikan ia ditunaikan, bapa itu tidak semestinya kaya tetapi mampu berusaha memperoleh nafkah demi keperluan keluarganya.

Bagi bapa yang melaksanakan urusan itu, dia sudah menghidupkan dirinya sendiri, apatah lagi jika tugas dilakukan dengan cara baik sesuai keadaannya. 

Ketentuan hukum juga adalah peringatan kepada penjaga dan pendidik untuk memerhati anak serta perkembangannya kerana di sebalik tanggungjawab diamanahkan sebenarnya natijah diharapkan iaitu mewujudkan masyarakat yang sempurna.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails