' Selamat melayari blog KEMAS Sekijang, Semoga ianya dapat memberi sedikit sebanyak informasi kepada anda semua tentang KEMAS kawasan Sekijang dan akan dapat melihat sebahagian aktiviti yang dianjurkan oleh KEMAS Sekijang untuk pengetahuan masyarakat Sekijang,

terima kasih diatas sokongan anda semua '

Khamis, April 14, 2011

Pendidikan awal langkah terbaik tangani masalah buta huruf

Negara kita masih lagi mempunyai murid yang tidak tahu membaca dan menulis apabila berada di Tahun Satu, terutama di luar bandar.

Ini memberikan gambaran bahawa mereka tidak diberikan pendedahan ilmu asas membaca dan menulis di rumah oleh keluarga mereka. Antara faktor kepada fenomena ini ialah keluarga miskin, keluarga tidak mementingkan pelajaran, keluarga terumbang-ambing dan memang keluarga itu juga buta huruf.

Apabila tidak mendapat pendidikan secara asas di rumah, maka menjadi satu kesusahan kepada murid itu sendiri apabila melangkah ke alam persekolahan. Guru terpaksa bekerja keras untuk mengajar mereka mengenal huruf. Proses pembelajaran ini memakan masa yang lama dan ada juga yang masih belum boleh membaca walaupun berada di Tahap Dua. Keadaan ini amat menyedihkan kepada murid-murid yang tidak bersalah ini yang menjadi mangsa.

Saya mencadangkan agar Kementerian Pelajaran membuat satu revolusi baru dalam dunia pendidikan dengan mengambil inisiatif menjadikan pendidikan awal sebagai dasar utama kepada kecemerlangan pendidikan.

Pihak kementerian harus mewujudkan sebuah badan khas yang bertanggungjawab melaksanakan peranan menghapuskan masalah buta huruf dalam kalangan kanak-kanak.

Idea paling praktikal yang boleh dilaksanakan ialah dengan mencari kanak-kanak seawal umur empat tahun yang terbiar akibat keluarga miskin, keluarga tidak sedar mengenai kepentingan pendidikan dan keluarga bermasalah khususnya di luar bandar.

Kanak-kanak ini harus ditempatkan di sekolah khas dan berasrama penuh dan dijadikan sebagai anak angkat kementerian.

Barulah kanak-kanak ini dapat mengenal apa itu A, B,C dan 1,2,3. Hidup mereka juga akan pasti lebih teratur, kemas, bersih dan yang penting mereka mempunyai cita-cita.

Pendidikan adalah teras utama kepada jatuh bangunnya sesebuah tamadun itu. Bangsa yang maju ialah bangsa yang cerdik.

Semoga dunia pendidikan tanah air akan terus berkembang dengan pesat dengan idea baru dan perancangan hebat dan menjadi nadi utama kepada penggerak kemajuan negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails